A sokoldalú Közút Építő és Szolgáltató Kft.

- Marcaliban, a Rákóczi u. 15-ben vagyunk, de a cégnek van egy komoly telephelye a Kossuth u. 70-ben. A röviden Közút Kft. néven közismert céget még 1989-ben alapították a Közúti Igazgatóság Marcali Üzemmérnökségének dolgozói. Nagy László ügyvezető igazgató a hajdani üzemmérnökségnek is vezetője volt.
- 1989. november 30-án úgy alakultunk kft-vé, hogy valamennyiünknek megszűnt a korábbi munkaviszonya. Gyakorlatilag a nulláról indultunk, mindenki hozta a saját kis pénzét, tízezret, húszezret, vagy a felvett bankhitelt. A dolgozók mellett az akkori Pécsi Közúti Igazgatóság volt az egyik alapító, és a marcali önkormányzat is belépett egy jelképes összeggel. Összességében nyolcmillió forintos törzstőkével indultunk, a kezdő létszámunk közel ötven fő volt.

- Azt hiszem, az első kft-k között volt az önöké. Mi volt a céljuk, mi motiválta önöket erre a járatlan úton megtett kockázatos lépésre?
- Mi tulajdonképpen azért alakultunk meg, hogy bizonyítható legyen, az utak fenntartását is lehet vállalkozásban végezni.

- Az, hogy a pécsi igazgatóság is beszállt a cégbe, munkát is hozott?
- Rengeteg munkát hozott az első időkben. Éppen ez jelentett valamelyest biztonságot, hogy nem egészen a sötétbe ugrottunk. Természetesen a munkákat piaci körülmények között, kemény anyagi feltételekkel, pontos határidőre kellett elvállalnunk. Időközben a pécsi "cég" többször is átalakult, s a mai napon már teljesen magánszemélyekből álló társaság vagyunk, mely tizenkétmilliós jegyzett tőkével rendelkezik.

- A cég profilja megmaradt?
- Fő tevékenységi területünk maradt az útfenntartás, de azóta ez már sok minden mással is kiegészült. Nem csak szigorúan útfenntartást kell végeznünk, hanem bizony útépítésbe is bele kell vágni, és sok minden másba is, ami valamelyest kapcsolódik az útépítéshez. Ilyenek lehetnek például kisebb közmű-átalakítások, járdaépítések. Nagyon fontos szerepet tölt be ma már a társaságunk életében a térburkolás, - az ABeton Viacolor Térkő Rt térköveivel - akár önkormányzati megrendelésre, akár cégek, vagy magánszemélyek megbízásából. Egyre több a szépen kialakított udvar, kert a családi házak körül, és a térkőből épített utak nemcsak nagyon tartósak, hanem szépek is. Erre ma már elég komoly igény van. Építettünk már ilyen módon autóparkolókat is.
A marcaliak és a környékben lakók jól ismerik ezt a tevékenységünket, tudják, hogy milyen színvonalú munkát végzünk. Köszönhető ez nemcsak annak, hogy látják a munkánk eredményét, hanem annak is, hogy rendszeresen részt veszünk a Marcali Vásárokon. Az előző évben, sőt, az azelőtti évben is elnyertük a vásár különdíját éppen a térkő-burkolással és az azzal kapcsolatos munkáinkkal.

- Tehát próféták lettek a saját hazájukban is... De látható, hogy törekedtek is erre!
- Örömmel elmondhatom, hogy ez év májusában alapítottunk az országosan ismert Danubiusbeton Dunántúl Kft egy közös céget, a Danubiusbeton Marcali Kft-t

- Betont eddig is gyártottak. Mi lesz a közösen létrehozott társaság célja?
- Teljesen új telepet kívánunk létrehozni, új keverőgéppel. Betont már ma is tudunk szállítani, a legkisebb mennyiség fél köbméter. Ha a gép beindul, - terveink szerint a kora ősszel - bármilyen minőségű (vízzáró, önterülő stb.) betonból bármekkora igényt ki tudunk elégíteni. Az új gép segítségével szeretnénk bekapcsolódni az autópálya-építésbe is.

- Állandóan szól a telefon...
- Ez így természetes, most van nálunk a szezon. A nap folyamán felmerülő kérdéseket a kollégákkal telefonon egyeztetem. Négy önálló csapatunk van, akik egymástól függetlenül is tudnak dolgozni. Én koordinálom a csapatok munkáját.

- Gondolom, a gépek is mindenhol rendelkezésre állnak.
- Idén tizennégy éves lesz a cég. Ami az útépítéshez, útfenntartáshoz, térkövezéshez, a kisebb közműmunkákhoz kell, minden rendelkezésre áll. Egyetlen pályázatból sem léptünk vissza amiatt, hogy nem volt megfelelő gépünk a feladat elvégzéséhez. Emellett sok olyan alvállalkozónk van, akikkel rendszeresen együtt dolgozunk, mindig az elvégzendő munka szempontjából kiválasztva a megfelelő partnert. Természetesen mi is ugyanúgy dolgozunk alvállakozóként olyan nagy útépítő cégeknek is mint a Hoffmann Rt, a Strabag Rt, az EGUT. Mi, akik kis vállalkozásnak számítunk, csak úgy tudunk a piacon megélni, hogy ilyen nagy cégekkel megfelelő munkakapcsolatot tartunk fenn. Éppen a jó együttműködés érdekében is törekedtünk arra, hogy minél előbb bevezessük a cégben az ISO minőségirányítási rendszert. Természetesen rendelkezünk az ISO 9001:2000 tanúsítvánnyal is.

- Hány saját dolgozójuknak adnak munkát?
- Harmincan vagyunk, s a tavalyi árbevételünk meghaladta a 350 milliót. Ez egy főre vetítve meghaladja a tízmilliót, ami kiváló eredmény. Munkahiány problémánk nincs, ha a környéken épül valami, vagy pályázati lehetőségek vannak, igyekszünk minden lehetőséget kihasználni.

- Milyen messzire érdemes elmenni útépítés vagy más munkák céljából?
- Nyolcvan-száz kilométer még megfelelő távolság, és az adott térségben helyi munkaerőkkel (alvállalkozóként) ki tudjuk egészíteni a csapatot. A közbeszerzési pályázatokon nyert munkák során távolabbra is elmegyünk, dolgoztunk már az Alföldön is.
Ilyen munkáink a vékony burkolat-fenntartási technológiák (ún. felületi bevonatok). Ezen a területen nagyon otthon vagyunk, már több mint tíz éve készítünk ilyen technológiát egy speciális géplánccal. Többek között éppen ma is ezzel a géppel dolgozunk.

- Ha valaki, mondjuk régi katonapajtása felkeresné, mit mutatna meg legszívesebben, ha a munkáival szeretne büszkélkedni?
- Én beültetném az autóba, és egy teljes nap tudnék vele menni, megállni sem kellene közben, és mutathatnám, hogy ezt is mi építettük, ebben is részt vettünk... A környéken nincs olyan település, ahol a munkánk nyoma ne látszana.
A másik büszkeség pedig nemcsak az, hogy harminc ember megélhetését biztosítja a cégünk, hanem az is, hogy itt mindenki nagyon jól érzi magát, jó közösség alakult ki. Ha ma is lenne törzsgárda-jelvény, jövőre legtöbb munkatársam megkaphatná a Tizenötéveset.